ZIMOWE MUFFINKI. MAK&ŻURAWINA

Przedstawiam Wam zimowe muffinki. Co prawda piekłam je jeszcze na jesień, ale aura za oknem udowadnia, że to już zima. Babeczki idealnie się w nią wpasowują, bowiem zawierają mak, no i żurawinę, która dla mnie jest jednym ze świątecznych przysmaków (u mnie w domu rodzinnym na Boże Narodzenie obowiązkowo musi się pojawić kisiel z żurawin, w formie orzeźwiającego napoju).

Jestem w trakcie poszukiwania przepisu idealnego na muffinki, muszą być puchate, duże i niezbyt tłuste. Idealnego przepisu jeszcze nie znalazłam :) (Macie jakieś ulubione?)
Ten jest z wykorzystaniem maślanki. Do babeczek dodałam częściowo mąkę orkiszową graham i sporo żurawin (nie suszonych!) więc są przez to mało słodkie.

Dodatkowo przy przygotowywaniu tych muffinek zastosowałam zasady Kuchni Pięciu Przemian*. Jakoś łatwiej mi je stosować przy wytrawnym gotowaniu, przy wypiekach to moja pierwsza próba :)


Muffinki z makiem i żurawiną
Ciasto wg przepisu stąd, dodatki własne.

100 g mąki orkiszowej graham (typ 1850) (k)
100 g mąki orkiszowej jasnej (typ 700) (k)
1 jajko (sł)
65 g oleju (sł)
50 g fruktozy (sł)
2 łyżeczki proszku do pieczenia (g)
150 g maślanki (k)
40 g niebieskiego maku (g)
160 g żurawin (mrożonych bądź świeżych) (k)
szczypta imbiru (o)
szczypta soli (sn)

smaki, do których należą poszczególne składniki: k-kwaśny, g-gorzki, sł-słodki, o-ostry, sn-słony

Do maślanki (k) wsyp mak(g), wymieszaj i odstaw.
Rozmąć jajko (sł) z olejem (sł), odstaw.
Do mąk orkiszowych (k) wmieszaj proszek do pieczenia (g), potem fruktozę (sł), potem szczyptę imbiru (o), na końcu wmieszaj szczyptę soli (sn). Wsyp żurawinę (k), zamieszaj, wlej maślankę z makiem (g), zamieszaj, na końcu dodaj mieszankę jajka i oleju (sł) i wymieszaj do połączenia się składników. Wypełnij foremki muffinkowe do ok 2/3 wysokości i wstaw do nagrzanego piekarnika do 200 stC. Czas pieczenia ok 20 min, do zezłocenia i by patyczek po nakłuwaniu ciasta nie był oklejony surowym ciastem.

Z podanego przepisu uzyskałam 17 muffinek po ok 40 g każda.

Wartości odżywcze w 100 g wypieku:
energia: 272 kcal
białko: 6,2 g
tłuszcz: 14,0 g
węglowodany: 34,1 g

Wartości odżywcze w 1 sztuce (ok 40 g):
energia: 109 kcal
białko: 2,5 g
tłuszcz: 5,6 g
węglowodany: 13,6 g

Smacznego!

*W praktyce (w wielkim skrócie i uproszczeniu) gotowanie wg Pięciu Przemian to dodawanie poszczególnych składników podczas gotowania w takiej kolejności, by zachować porządek pięciu elementów (przemian), w celu zharmonizowania i podniesienia energii pożywienia. Tradycyjny chiński sposób, by żyć w zgodzie ze wszystkim co otacza człowieka. Ale dlaczego, jak i po co, to temat na osobny post :)

0 Comments